Sziasztok!

 

Bábolnai István vagyok, 1966-ban születtem Budapesten, kissé koraszülöttként. Sajnos óvodába nem jártam, otthonülőként nevelkedtem, így későn nyílt ki a szemem a világra, és egész további életemre rányomja bélyegét.

Gyermekkoromban nem nagy érdeklődést tanúsítottam a vasút iránt. Kezdetleges NDK H0 modellek...

Amire még emlékszem: papírból hajtogatott Ikarus buszok... Kerékpárral buszost játszottam, a lámpaoszlopokra papírból kivágott megálló táblákat (még a tárcsás) ragasztottam, és köröztem a József Attila téren minden megállónál megállva…

 Az általános iskola elvégzése után autószerelőnek szerettem volna tanulni. Az iskola tanulmányi eredményem alapján felvett, azonban az egészségügyi alkalmassági vizsgálaton megbuktam: kiderült halláskárosodásom van. Ezért az 54. Sz. Ságvári Endre Nyomdaipari Szakközépiskolában és Szakmunkás-képző Intézetben a betűszedő szakmát tanultam ki. Az iskola elvégzése után 1983-ban a Szikra Lapnyomdában helyezkedtem el, ahol kitanultam a fényszedő mesterséget is. Közben az MHSZ-nél megszereztem a hivatásos jogosítványt B és C kategóriára. Ebből következően hamarosan behívtak katonának.

A szolgálati időmet 1985. VIII--1987. II. Keszthelyen töltöttem el. Innen már szerencsére sokat (18x) vonatoztam haza, de mivel addigra még nem fejlődött ki a vasútmániám, nem fotóztam akkoriban. Amit már nagyon sajnálok, ugyanis akkoriban volt az M63-asok fénykora. Előfordult, hogy Szabadbattyán és Székesfehérvár között a szombathelyi gyors M63-assal és a keszthelyi gyors M61-essel fej-fej mellett, egymást előzgetve haladt. Leszerelés után visszatértem a nyomdába.

Az egyik napilapnál kaptam munkát, mint korrektor. Mivel ez állandó délutáni elfoglaltságot jelentett, a délelőtt nehezen eltelő időben TT méretben megépítettem első saját egyszerű terepasztalomat. Ez már egyre jobban vonzott, így aztán telhetetlen lettem és kinőttem ezt a terepet. Új építésként egyszerű kétvágányú fővonalas terepasztalt akartam, de főnöknőm rábeszélt, hogy legyen kétszintes, hegyes. Ez lett aztán a kihívás… Nos, megcsináltam. Igaz apránként. Először felső vezeték nélkül készült el, később villamosítottam. Közben a Dolgozók Gimnáziumában érettségit szereztem.

1991-ben ismerkedtem meg élettársammal, Szőlősi Erzsébettel.

Vele élek, olyan se vele, se nélküle kapcsolatban, ami mindkettőnknek megfelel.

 Ezek után új munkahelyen lett 1992-ben a Lemex Kft.-ben. 

1995-ben úgy döntöttem, kinőttem ezt a TT-s asztalomat is, (meg igazából magyar modelleket szerettem volna és akkoriban TT méretben nem volt belőle kínálat), eladtam. Mivel a szoba kicsi, amiben lakom, és a bútorgyártás is közel került hozzám, készítettem egy szekrényt (apám és bátyám segítségével), melyben elfért egy H0-s modellvasút. 1995-ben vettem első számítógépemet, amelynek kezelését önképzésben sajátítottam el, valamint elkezdtem az internetezést, a ma már őskövületnek számító modemes betárcsázással. 2001-ben költöznöm kellett, és az új helyen a szekrényen kívül is lett sín, két szobafalon egy párkányon, meg az íróasztal körül is, így sokkal hosszabb lett a pályám. Képeket találhattok a képtárban róla!, valamint immár kábelmodemes lett a netem is.

 Sajnos halláskárosodásom súlyosbodása miatt már hiába is szeretnék mozdonyvezető lenni. Viszont virtuálisan azért ez is megoldható: 2001-ben tagja lettem a Magyar Virtuális Vasúttársaságnak, ahol rendszeres vezényléseket teljesítek a Microsoft és Kuju cégek Train Simulátorával, amelyhez az Virtual Modells Work jelentős számban készített magyar modelleket. Ezen program két magyaros pályájához készítettem 2005-ben Activity csomagot, amely letölthető a főoldal MSTS menüjéből.

 

Élettársam, Erzsike (2004. januártól) sajnos súlyos betegségben az életéért küzd, (két vese- [2004] és két tüdőműtéten [2006] van túl) ez eléggé megvisel engem is.

Sajnos Erzsikém szervezete 2007. március 12-én hajnalban feladta a küzdelmet.

 

 Minden, ami eddig helyesnek tűnt elvesztette értelmét…

 

Erzsike halála értelmet nyerhetne, ha családom lenne… Ehhez vezető első lépcső, hogy új barátnőmmel Mong Zsuzsannával elkezdtük tervezni a jövőnket.

Új hobbim is lett, a omsi programban buszvezetésre adtam a fejem.

2009. júniusában összeköltöztünk Zsuzsával, lakásfelújítás 2010-ben részben elkészült, elkezdtünk dolgozni a babaprojekten.

2011 márciusában elvesztettem a munkahelyem. Öt hónap siralmas álláskeresés után kikötöttem a Libri Kft-nél, mint raktárkezelő munkatárs. A bér elég kevés, felénél is kevesebb a Lemex-beli fizetésnek, de tapasztalatom szerint most ennek is NAGYON kell örülni.

Most 2012 elején úgy tűnik a babaprojekt sikertelen. A meglévő gyermekek (Zsuzsié) szinte szóba sem állnak velem, vajon miféle család ez?

 

Öt év elteltével úgy tűnik, ez a kapcsolat nem működik. Váltani szeretnék, minél hamarabb…

 

Történet írás folytatódik…

 

Másik mozdonyvezetést helyettesítő pótcselekvésként filmsoroza-tot készítettem -- amelyet néhányan már láttatok is, -- megrendelhető  Mit lát a mozdonyvezető... címmel. (Tudom, hogy nyelvtanilag nem helyes [helyesen: Amit a mozdonyvezető lát...], de ezen már nem kívánok változtatni.)

 

A sorozatnak tagjai időrendben:

 

·     1995-ben az Esztergom--Budapest,

·     1997-ben a Nagykanizsa--Pécs,

·     2000-ben a Sopron--Búcsúszentlászló. (Ezt eredetileg Sopron--Nagykanizsára terveztem, de menet közben kifogyott az akkumulátor.)

·     2004-ben Lovasberény--Székesfehérvár, Rákosrendező--Szob, Szob--Bp. Nyugati.

·     2005-ben már egész éves engedélyt kaptam (Barátnőm hathatós közbenjárására), az évben készült filmek: Nógrádkövesd--Aszód, Ajka--Felső-Csinger, Celldömölk--Székesfehérvár, Székesfehérvár--Budapest, Hatvan--Salgótarján, Kisterenye--Kál-Kápolna, Szolnok--Szentes, Szentes--Kiskunfélegyháza, Budapest--Esztergon, Esztergom--Budapest (tízéves évforduló!), Az M40 (típusbemutató), Ukk--Zalaegerszeg, Zalaegerszeg--Hodos, Celldömölk--Győr, Győr--Veszprém. Budapest--Aszód (éjszakai felv.), Aszód--Miskolc, Miskolc--Debrecen, Debrecen--Szolnok.

·     2006-ban ismét egész éves engedélyt kaptam (ismét a Barátnőm hathatós közbenjárására): Budapest--Kecskemét (Lajosmizsén át), Kecskemét--Szolnok, Szolnok--Budapest, Eger--Szilvásvárad, Szilvásvárad--Putnok, Ózd--Miskolc, Somogyszob--Balatonszentgyörgy, Balatonszentgyörgy--Nagykanizsa. Debrecen--Mátészalka, Mátészalka--Záhony, Záhony--Nyíregyháza. Tatabánya--Pápa, Pápa--Csorna, Csorna--Hegyeshalom, Hegyeshalom--Bp.Keleti.

·     2007-re nem kaptam  egész éves mozdonyon utazási engedélyt többszöri kísérletre sem. Barta Endre segítségével: Vác—Balassagyarmat, Balassagyarmat—Ipolytarnóc, Balassagyarmat—Nógrádkövesd, (Folytatása a 8. számú filmben.) Székesfehérvár—Komárom, Almásfüzitő—Esztergom.

 

 

Ezen filmsorozat készítéséhez tőlem függetlenül kedvet kapott Görbics Tamás, illetve munkám kedvet adott Szelesi Tamásnak, valamint Kallo Zoltánnak. Én azonban anyagi források híján már nem készítek ilyen filmeket. Ellenben kérném, hogy akinek van lehetősége ezt a filmsorozatot televízióba (akár hazai, akár külföldi) bejuttatni, segítsen ebben.

 

Saját  további felvételeim: Hatvanból 1999. és 2000. május 1-jén a járművek reggeli beállása a kiállításhoz. Életképek Bp. Nyugati Pu bejárati jelzőjénél 1999 februárjában. 2004. aug. 21--22. és 2005. augusztus 20--26. Révfülöp állomás forgalmának rögzítése klippekben. Bbmot-os kirándulás 2006. 02.11-én. (letölthető).

Nem vasút témájú videóm: készült 2002-ben. Egy somogyi kis falu, Bolhó búcsúbáljának felvétele, játszik a Voyager együttes, műsoridő 300 perc! 2007-ben Bolhói falunapi Voyager buli, műsoridő 125 perc.

 

Gyűjtöm továbbá a vasúttal foglalkozó filmeket is. Legrégebbi felvételek az ARD1-ről: Németország legszebb vasútvonalai (vezetőállásból készült felvételek, ez adta az ötletet az én filmsorozatomhoz). A Spectrum-ból: Vonatozás Svájcban I-IV., Vonatozás Törökországban, Vonatozás Szibériában I-II., Vonatozás Egyiptomban, Vonatozás Kongóban (részben vezetőállási, részben kívülnézeti felvételek). A Travel Channel-ből: Vonatozás Svájcban V-VII. Spectrumon nem vetített részek, Vasúttal Európán keresztül (montázs, csak a vasúti képeket rögzítettem -- egyébként városnézés is van benne). M1: X-akták, A vonat. HBO: Száguldó erőd. Kirchner Attila és Tsai felvételei: M63, (Bp. Déli) Bbmot (Szentes) Parragh Péter: 125 éves a MÁV, Angyalföldi járműparádé, 1993.

 

 

Ennyit magamról.

 

Köszönöm, hogy időt szakítottál rám. Ha van kedved, írj magadról néhány sor nekem.

 

 

Bábolnai István 


 


Felhívás!

 

Figyelem!  Aki ilyen előzmények után is szívesen lenne a barátom, a következő e-mail címre írjon: istvan66 kukac freemail pont hu.

 

Vissza a főoldalra.